Home > >

Consequenties van een lage zelfwaardering

Een lage zelfwaardering zorgt vaak voor veel problemen. Een rij aan klachten, zowel fysiek als mentaal is het gevolg van een lage zelfwaardering. Wellicht herken je iets uit onderstaande verhaal:

 

Op maandagochtend gaat de wekker. Je wil eigenlijk blijven liggen of je kunt bijna niet opstaan. De dag begint en je ziet het nu al niet meer zitten. Je wast je, kam je haren en kleed je aan. Het lukt je nog wel een ontbijtje te maken. Je stapt op de fiets of in de auto en vertrekt met tegenzin naar je werk. Op je werk aangekomen, zie je jouw collega's en ook daar wordt je niet blijer van. Je gaat naar je werkplek en vermijd zoveel mogelijk gesprekken. Je doet gewoon je ding. Zo vergaat het je al iedere dag van de week. Als je 's avonds thuis komt is het al niet veel beter. Je zorgt voor je avondeten of doet alle dingen die je voor je gezin moet doen. Waarschijnlijk tegen 21.00 uur heb je tijd voor jezelf en je weet niet eens wat je nog wil doen of kunt doen. Het liefst ga je naar bed. Zo vergaat het je ook in het weekend. Je doet de dingen die van je gevraagd worden. Ze kosten allemaal energie, echter je wordt er niet blij van. Je hebt niet echt zelf gekozen voor hoe je nu leeft, of je beseft het wel alleen doe je er niets mee. 

 

In dit korte fragment staan al vele activiteiten waar je zomaar depressief van kunt worden of zelfs kan toegroeien naar een burn-out. Het belangrijkste is het contact met jezelf dat je verloren bent. Je hebt geen contact meer met je gevoelens. Je sluit je gevoel juist uit. Je maakt geen keuzes, tenminste niet de keuzes die goed voor je zijn. Eigenlijk weet je niet eens meer wat goed voor je is. Of je wilt er ineens uit en zoek de spanning op tijdens nieuwe ontmoetingen of in een verslaving. Per ongeluk ga je gewoon vreemd, maar dat was best lekker. Je voelde weer iets. Voordat je het weet raak je verslaafd aan die nieuwe gevoelens. Je wil meer en anders. Of je sluit jezelf op om maar vooral geen fouten te maken. 

 

Als dit jarenlang doorgaat wordt je vanzelf ziek. Je hebt voortdurend verkeerde keuzes gemaakt in je leven. Dat kan wel zo zijn, maar heb je onderzocht hoe jij die keuzes had gemaakt? Ik durf te wedden, dat je opvoeding, je ouders dus, een belangrijke stempel hebben gedrukt. Of ze hebben al je zelfvertrouwen weggenomen, dat gebeurt bijvoorbeeld bij ouders die overbeschermd zijn, of je hebt tijdens je pubertijd onder het regime van je ouders moeten overleven. Eigenlijk heb je nooit geleerd wat respect en vertrouwen ten opzichte van jezelf is. Flauw om maar de schuld bij je ouders te leggen, dat klopt. Je ouders wisten niet echt wat ze deden en meestal doen ze het onbewust. Maar toch heb jij er last van. 

 

Een lage zelfwaardering zorgt er in ieder geval voor:

dat je geen of meestal verkeerde keuzes maakt;

dat je veel twijfelt alvorens je iets doet;

dat je niet echt gelooft wat je kunt;

dat je niet echt weet wie jij bent, je herkent je niet echt;

dat je meer vragen hebt dan antwoorden en niet bereid bent of nieuwsgierig wat het betekent;

dat je zeker niet jezelf kwetsbaar opstelt, laat staat je ziet kwetsbaarheid als falen in plaats van kracht en moedig;

dat je niet meer ziet hoe je anderen kunt liefhebben of respecteren, hoe kunnen ze dan jou nog liefhebben?

dat je eigenlijk een spel speelt of je kiest ervoor om te manipuleren zodat je de p[ijn niet hoeft te dragen;

dat je minder presteert dan je aanzienlijk aankunt;

dat je dromen niet waar worden gemaakt, laat staan je wensen worden ingevuld;

dat je niet eens in staat bent normaal te communiceren. Het liefst klaag je over de ander.

dat je veel irritaties en frustraties hebt opgebouwd en het gewoon in stand laat, totdat je natuurlijk ziek wordt;

dat je bang bent voor de gevolgen over wat je doet, wat je zegt;

dat je bang bent voor je eigen duistere kant, want je moet toch wat...

en ga zo maar door. 

 

Herken je 1 of meerdere van deze voorbeelden? Het verlaagt allemaal je zelfwaardering. Het levert je pijn en verdriet op, woede en frustraties, schuldgevoelens en paniekaanvallen. 

En dat allemaal door een lage zelfwaardering

 

Het ergste is, dat hoeft niet zo te zijn. Je kunt er nu iets aan doen. Het is welliswaar niet gemakkelijk, alleen je doet het niet alleen. Je trainer zorgt voor je veiligheid, hij ondersteunt je bij je groei en laat je weer voelen. Hij laat je kijken naar je authentieke kwaliteiten die er in je zitten. 

 

Je kunt vandaag al beginnen met het verhogen van je zelfwaardering

Zelfvertrouwen

  1. Voordat je een ander vertrouwt, vertrouw dan eerst jezelf;

  2. Ga dingen doen en ervaar wat het resultaat is;

  3. Je leert alleen van je fouten, dus sta jezelf toe fouten te maken;

  4. Doe de dingen in het hier en nu, vergeet het verleden en kijk niet naar morgen;

 

Keuzevrijheid

  1. Tel je keuze momenten op een dag. Voordat je het weet passeer je de honderd...knap he?

  2. Maak bij twijfel altijd een keuze. Het gaat niet over goede of foute keuzes, want dat weet je pas achteraf;

  3. begin een gesprek altijd met IK ....

Integriteit

  1. Volg je gevoel en doe de dingen op de manier zoals jij dat wil;

  2. Ontken je eigen gedrag niet, of je eigen aandeel in een conflict;

  3. Durf je kwetsbaar op te stellen door te communiceren dat je lerende bent

  4. Reflecteer op alles wat je onderneemt, zegt of uitstraalt

Zelfrespect

  1. Klaag niet over anderen, onderzoek wat de ander met je doet en verweer je ertegen;

  2. Observeer hoe anderen communiceren: verbaal en non verbaal;

  3. Ontdek wat bij jou hoort en wat eigenlijk bij de ander hoort (vooral in ruzies, meningsverschillen, e.d.);

  4. roddel niet;

  5. Gebruik IK of WIJ taal, gebruik nooit JE of JIJ taal in je communicatie.

Overzicht

 

Op een lage vorm van zelfwaardering zit niemand te wachten en is toch het meest voorkomende beeld in onze Nederlandse samenleving. Het ontstaat al tijdens de opvoeding van kinderen, vlak na de geboorte begint het al. Dat komt omdat vaders & moeders vaak zelf een laag zelfbeeld bezitten en onbewust het doorgeven aan hun kroost. Dat gebeurt vanwege de copingstrategie of spiegelneuronen zorgen voor de overdracht. Daarnaast kunnen veel volwassenen moeilijk communiceren, wordt er weinig geluisterd en gekeken en oordelen wij voortdurend voor en over een ander. Een laag zelfbeeld doet pijn en zorgt voor veel lichamelijke en geestelijke ziektes op latere leeftijd. Als de gehechtheid ook nog eens onveilig is geweest, kan er ook nog eens vanuit het lage zelfbeeld, een persoonlijkheidsstoornis ontwikkelen welke zeker na de 21 ste levensjaren zich zal manifesteren. 

 

laag zelfbeeld

Medisch

Iedereen die last heeft van aanhoudende depressieve gevoelens, of werken aan een burn-out, of last hebben van medische problemen (hartfalen, fibromyalgie, PDS, etc.) hebben vaak een negatief zelfbeeld of lage zelfwaardering

Persoonlijkheidsstoornissen

De meeste stoornissen komen voort uit een onveilige gehechtheid, een periode welke al direct na de geboorte start en zich ontwikkelt tot een jaar of 21. Je krijgt dan een laag zelfbeeld of zelfwaardering cadeau van je ouders. 

Opvang

Als je als baby, peuter of kleuter meer dan een dag in de week bent uitbesteedt aan de kindercreche, kinderopvang, gastouder of grootouders, kun je ook te maken hebben met medewerkers of personen met een laag zelfbeeld. Ook hier zullen de copingstrategien en spiegelneuronen het lage zelfbeeld overnemen. 

Volwassenheid

Als je volwassen bent en er achter komt, dat je last hebt van een lage zelfwaardering, negatief zelfbeeld wordt het tijd stappen te ondernemen. de belangrijkste stap is: stap uit je comfort zone!

comfort zone

Een lage zelfwaardering vraagt om therapie of de training zelfwaardering 

Trainingen Zelfwaardering

Trainingen Volwassenen

Verhoog jouw zelfwaardering

 

Trainingen Ouders

Verhoog de zelfwaardering van je kind

 

Training voor de werknemer

Verhoogt de zelfwaardering van je werknemer

 

Training Jongeren

Zelfwaardering specifiek op jongeren gericht 16-18 jaar

 

Training Professionals

Coaches, counselors, therapeuten, maatschappelijk werk

 

Training voor het onderwijs

Groepsleerkrachten, pedagogische medewerkers, docenten, gastouders, kinderopvang, BSO, peuterspeelzalen

 

 

 

Depressie

 

Een depressie of depressieve gevoelens komen voort uit een lage vorm van zelfwaardering. Meestal durf je geen keuzes te maken, twijfel je veel en ben je overal onzeker over. Je hele lichaam voelt zwaar aan, moe en mentaal ben je niet meer in staat je in beweging te brengen. 

 

Meestal zijn trauma's uit het verleden of een onveilige gehechtheid de veroorzaker van de ellendige gevoelens die je op latere leeftijd ervaren kunt. We spreken vaak over vastgeroeste patronen in je denken en voelen. 

 

Gelukkig is de training voor volwassenen, jongeren, werknemers helemaal afgestemd op jouw specifieke ervaringen. Jij staat centraal en krijgt 30 uur ondersteuning om jezelf een blijvende hogere vorm van zelfwaardering te gunnen.

 

Een investering voor je toekomst, waarin ook jij, het geluk kunt vinden. 

 

 

Trainingen om je mate van zelfwaardering te verhogen voor  Volwassenen

training zelfwaardering volwassenen

Bij een score van 6 en hoger uit de test

 

Bestaande uit:

 

15 uur intensieve psychotherapeutische ondersteuning

dialectische opzet opdrachten en oefeningen

cognitief gedragstherapeutisch inzicht

uitgebreide werkmap voor begeleiding in je groeiproces

 

voor meer informatie

 

 

Bij een score van 5 en lager uit de test

 

Bestaande uit:

 

30 uur intensieve psychotherapeutische ondersteuning

dialectische opzet opdrachten en oefeningen

cognitief gedragstherapeutisch inzicht

uitgebreide werkmap voor begeleiding in je groeiproces

 

voor meer informatie

 

...

Hoe hoog scoor jij op de ladder van zelfwaardering?

Unieke Test om je zelfwaardering te meten

De test bestaat uit twee delen:

eerste deel gaat over je zelfwaardering in het hier en nu (heden)

tweede deel gaat over de verkregen zelfwaardering uit je opvoeding (vroeger)

 

Scoor je hoger dan 8 in het heden, dan is er niets aan de hand en leef je al gelukkig en gezond. 

 

Scoor je tussen de 6 en 8, dan kun je net het sleutelgat voor geluk niet vinden. Het lukt gewoon niet helemaal zoals jij wil leven. Je hebt een upgrade nodig van je zelfwaardering:

korte training

 

Scoor je onder de 6, dan heb je last van deprimerende gevoelens, loop je aan tgen een burnout of ben je overspannen. het kan zijn dat je al depressief bent en geen keuzes meer kunt maken (veel twijfel), je verzuimt regelmatiger op je werk. Je hebt een training nodig je zelfwaardering gezonder te krijgen:

training

 

 

Video bibliotheek

Hieronder vind je een overzicht van  interessante video's.

Zelfwaardering artikelen

Contactgegevens

Schoolvoorzelfwaardering.nl
Van der Straatenplein 2a
3271 SH Mijnsheerenland
Zuid Holland
Telefoon: 06 10266 452
E-mail: info@schoolvoorzelfwaardering.nl
youtube-zelfwaadering linkedIn-School-voor-Zelfwaardering facebook-zelfwaardering
Webdesign webhosting