Burn out

Je bent al een tijdlang moe en kun je moeilijk concentreren. Ineens wil je in de ochtend (vaak na een slechte nacht) opstaan en je lichaam wil niet meer naar je gedachten luisteren. Je kunt zelfs niet eens meer naar de toilet. Je laat je terugploffen in je bed. Als het zich regelmatig gaat herhalen heb je al snel last van een algehele burn-out

Symptomen die duiden op een (beginnende) burn-out

  • Je gaat niet meer met plezier naar je werk of naar je gezin
  • Je piekert en maalt veel over je werk of je gezin
  • Je raakt sneller geirriteerd, gefrustreerd en boos
  • Je kunt niet meer genieten van dingen
  • Je hebt geen of minder behoefte meer aan sex of juist erg veel 
  • Je wordt chaotisch, je overziet niet meer waar je mee bezig bent
  • Je verliest je eetlust of gaat juist erg veel eten
  • Je hebt last van hoofd- en nekpijn, want je spant je lichaam voortdurend aan
  • Je zenuwstelsel kan zich niet meer ontspannen of herstellen (parasympatische gedeelte)
  • Je gaat minder goed slapen, je piekert in bed
  • Je gaat steeds vaker over je eigen grenzen heen of je past je te veel aan, aan anderen

Burn-out is het gevoel dat je helemaal op bent. De batterij is leeg en het lukt je niet meer om op te laden. Burn-out ontstaat meestal na een lange periode van overbelasting. Bijvoorbeeld door stress door een te hoge werkdruk, spanningen thuis of een combinatie van die twee. Het evenwicht tussen je draagkracht en je draaglast is verstoord met extreme vermoeidheid tot gevolg.

Waarom je lichaam er ineens mee stopt

Gelukkig dat je lichaam zegt: Stop! Je luistert al lang niet meer naar jezelf of naar je lichaam. Alle signalen (toename irritaties, frustraties, woede, angsten, teleurstellingen en machteloosheid) heb je opzij gezet. Je leerde dat al op jonge leeftijd, want je moest voldoen aan een bepaald beeld. Je denkt je eigen beeld, echter het was het beeld van je omgeving. Perfectionisten krijgen in hun leven meerdere periodes van overspannenheid. Als je wederom niet geluisterd hebt naar je lichaam, vormen die kleine periodes van overspannenheid een geheel, namelijk een burn-out

Welke rol speelt zelfwaardering in een burn out

Iedereen met een laag zelfbeeld of lage zelfwaardering kan tegen een depressie of burn-out aanlopen. daarom is zelfwaardering zo ontzettend belangrijk. Ieder kind heeft de mogelijkheid een hoge mate van zelfwaardering te ontwikkelen en te ervaren, mits het van de ouders ook gemotiveerd wordt om een gezonde en hoge mate van zelfwaardering te ontwikkelen. 

 

Echter de meeste ouders weten niet eens wat zelfwaardering is. Laat staan dat ouders weten hoe het zich op natuurlijke wijze ontwikkelt. Ouders ervaren de problemen pas achteraf, als hun kinderen ouder worden. Of als ze zelf tegen een burn-out aanlopen. 

 

Burn-out kost een werkgever een vermogen als de werknemer zich langer ziek meldt. Het gekke is, dat de werkgever allang had kunnen weten, dat de burn-out zich aan het ontwikkelen was, want de werknemer gaf al vroegtijdig signalen af. Het is handiger als je al bij het begin de werknemer een training zelfwaardering aanbiedt.

 

Nodig je werknemer eens uit de zelfwaarderingstest voor zichzelf te maken en zelf het initiatief te nemen om die te willen verhogen. Je bespaart jezelf enorm veel problemen, als de werknemer op tijd een training volgt. Je werknemer presteert beter en zal minder afwezig zijn. Was je echter als werkgever te laat en is je werknemer langdurig ziek, gun je werknemer de training. Deze wordt aangepast aan het energieniveau, zodat het bij het herstelproces een fundament wordt gelegd voor de toekomst.  Je werknemer zal eerder het werk hervatten, met betere prestaties dan voorheen. Prestaties die voortkomen uit overtuiging in plaats van bijvoorbeeld perfectionisme. 

 

Je hebt een burn out en nu?

 

Een burnout wil je nooit meer in je leven meemaken. Je worstelt iedere dag. De duur van de burn-out is afhankelijk van de periode dat het zich heeft opgebouwd. Hoelang is de stress al aanwezig? Door te aanvaarden, dat het er nu eenmaal is, maak je al grote vorderingen. Leef het leven van iemand met een burn-out. Accepteer dat het jouw is overkomen. Tegelijk ga je aan het werk door de training Zelfwaardering te volgen. Afgestemd op jouw energielevel en op jouw specifieke klachten wordt de training gerealiseerd. Als je zelfwaardering groeit voel jij je steeds beter in je vel komen te zitten. Je gaat weer dingen ondernemen en langzaam herstelt je fysieke gedeelte van je lichaam. Geestelijk wordt er gewerkt aan de oorzaken van een laag zelfbeeld of lage zelfwaardering. Door daar inzicht in te krijgen en bewust te worden, wat de veroorzaker is, krijg je meer grip op je leven. Je leert weer te genieten, maar dan op een manier waar jij al zolang van gedroomd hebt. De sneeuwbal doet zijn werk, doordat jij steeds vaker ervaart, dat het leven aangenaam is. Je gaat je grenzen eerder ontdekken en aangeven. Doordat de oorzaak van een burnout al in je jeugd is ontstaan, wordt er ook gewerkt met je verleden. Als alles aanvaard is en jij genoeg energie hebt kun je weer aan de slag bij je werkgever. 

Wat is het verschil tussen overspannen zijn en een burn out?

Een burn-out zorgt voor een gehele opbranding. Overspannenheid is meestal een eerste signaal. Het maakt je gevoelig voor burn-out. Daar waar overspannenheid meestal in enkele weken zich hersteld, duurt een burn-out lang en is het afhankelijk van de tijd van stress welke je hebt opgespaard. Meerdere periodes van overspannenheid (beginnende vanaf je pubertijd) en je prestatiedrift zorgen ervoor dat een burn-out zich ontwikkeld, mits je al vroegtijdig je probleem van de stress opbouw hebt aanvaard en beter naar je lichaam bent gaan luisteren. De boog is gespannen bij overspannenheid. Hoelang blijf je de pijl vasthouden of laat je de boog gespannen staan? Je gaat pijn krijgen als jij de pijl niet loslaat en daardoor de boog laat ontspannen. 

 

 

 

Trainingen Zelfwaardering

Trainingen Volwassenen

Verhoog jouw zelfwaardering

 

Trainingen Ouders

Verhoog de zelfwaardering van je kind

 

Training voor de werknemer

Verhoogt de zelfwaardering van je werknemer

 

Training Jongeren

Zelfwaardering specifiek op jongeren gericht

 

Training Professionals

Coaches, counselors, therapeuten, maatschappelijk werk

 

Training voor het onderwijs

Groepsleerkrachten, pedagogische medewerkers, docenten, gastouders, kinderopvang, BSO, peuterspeelzalen

 

 

BURN OUT

Letterlijk opgebrand voel jij je en allemaal door een lage zelfwaardering

Hoezo een lage zelfwaardering? Meestal heeft burnout te maken met het niet op tijd signaleren van je eigen grenzen. Je kunt je voorstellen, dat als je perfectionistisch bent of in verzorgende beroepen werkt, je eigen grenzen opgerekt worden ten gunste van een ander en ten nadele van jezelf. 

 

Niet tijdig signaleren van je eigen grenzen, betekent voortdurend overschrijding van je normale stress systeem. Je centrale zenuwstelsel kent geen rust meer. Al jaren niet meer.

 

Perfectionisme wordt je met de paplepel meegegeven, want het zit niet alleen in je DNA, maar ook je omgeving kent het zelf maar al te goed. Als voorbeeld stuwen ze je  stress niveau omhoog. Je HPA as is uit balans (fysiologisch). Het is letterlijk een aanslag op je zelfvertrouwen (want het is nooit goed genoeg) en je respect voor jezelf daalt enorm.

 

Een lage zelfwaardering is de slotsom en een lange ziekte periode de oplossing. Voorkom deze ellende en kom op tijd naar de training. Ook al is het te laat, dan passen we de training aan, aan de inspanning die jij aan kunt. 

burnout webversie

 

 

 

 

Hoe hoog scoor jij op de ladder van zelfwaardering?

Unieke Test om je zelfwaardering te meten

De test bestaat uit twee delen:

eerste deel gaat over je zelfwaardering in het hier en nu (heden)

tweede deel gaat over de verkregen zelfwaardering uit je opvoeding (vroeger)

 

Scoor je hoger dan 8 in het heden, dan is er niets aan de hand en leef je al gelukkig en gezond. 

 

Scoor je tussen de 6 en 8, dan kun je net het sleutelgat voor geluk niet vinden. Het lukt gewoon niet helemaal zoals jij wil leven. Je hebt een upgrade nodig van je zelfwaardering:

korte training

 

Scoor je onder de 6, dan heb je last van deprimerende gevoelens, loop je aan tgen een burnout of ben je overspannen. het kan zijn dat je al depressief bent en geen keuzes meer kunt maken (veel twijfel), je verzuimt regelmatiger op je werk. Je hebt een training nodig je zelfwaardering gezonder te krijgen:

training

 

 

Waarom kiezen voor de School van Zelfwaardering

  • Wetenschappelijk onderbouwde training
  • Succes garantie
  • Doelgroepgerichte opzet
  • Verandert je leven voorgoed
  • Uitstekende begeleiding
  • Confronterend op een goede manier

Verschillen tussen onze trainingen en andere GGZ mogelijkheden

  • sneller en effectiever dan GGZ
  • sneeuwbaleffect toename gelukgevoel
  • meetbare vorderingen                        
  • uniek garantieplan                                    
  • specialistische ondersteuning          
  • gericht op positieve gevoelens             

Trainingen om je mate van zelfwaardering te verhogen voor  Volwassenen

training zelfwaardering volwassenen

Bij een score van 6 en hoger uit de test

 

Bestaande uit:

 

15 uur intensieve psychotherapeutische ondersteuning

dialectische opzet opdrachten en oefeningen

cognitief gedragstherapeutisch inzicht

uitgebreide werkmap voor begeleiding in je groeiproces

 

voor meer informatie

 

 

Bij een score van 5 en lager uit de test

 

Bestaande uit:

 

30 uur intensieve psychotherapeutische ondersteuning

dialectische opzet opdrachten en oefeningen

cognitief gedragstherapeutisch inzicht

uitgebreide werkmap voor begeleiding in je groeiproces

 

voor meer informatie

 

...

School voor zelfwaardering reikt je de hand.  Volg de trainingen!

Contact
Vul onderstaande velden in en wij nemen z.s.m. contact met je op.
Ik wil meer weten over *
Naam
E-mailadres *
Bericht
Verzend formulier

Zelfwaardering artikelen

17 Oktober 2017
22 Augustus 2017

Contactgegevens

Schoolvoorzelfwaardering.nl
Van der Straatenplein 2a
3271 SH Mijnsheerenland
Zuid Holland
Telefoon: 06 10266 452
E-mail: info@schoolvoorzelfwaardering.nl
youtube-zelfwaadering linkedIn-School-voor-Zelfwaardering facebook-zelfwaardering
Webdesign webhosting