Trainingen voor ouders 

Je kind verdient een levenslange hoge mate van zelfwaardering

Als ouder heb jij invloed op de zelfwaardering van je kind

0 - 6 jaar

ontwikkeling van het zelfvertrouwen

6 - 9 jaar

automatiseren van gedragingen

9 - 16 jaar

ontwikkeling van het zelfrespect

16 - 21 jaar

ontwikkeling van de uiteindelijke zelfwaardering

Wist je dat.....

Wist je dat iedere fase van ontwikkeling van het kind een andere communicatiestijl verdient en een andere manier van opvoeden? 

 

Opvoeding en zelfwaardering

De kracht en het voorbeeld komen van de Ouders zelf. Zij kunnen hun kinderen ondersteunen in het ontwikkelen van een natuurlijke ontwikkeling van het zelfvertrouwen en zelfrespect. Ze hoeven het alleen maar bewust te worden. Dat bewustzijn ontstaat in de training.

 

De training geeft inzicht in: hoe jij je kind kunt ondersteunen en tegelijk een veilige hechting kunt bieden. De training is een investering in ontwikkeling van het zelfvertrouwen en zelfrespect bij je kind(eren) wat levenslang aanwezig zal blijven.

 

Ook als er momenten zijn in hun leven, waar het tegen zit, schakelt een kind met een hoge zelfwaardering snel over op een positieve verandering.

 

Zelfwaardering in combinatie met een veilige hechting

 

Kinderen met een veilige stijl van hechten (Ik ben OK en jij ook) hebben een goed gevoel over zichzelf en over hun omgeving, hebben vertrouwen in zichzelf en in hun omgeving en hebben oog voor hun eigen behoeften, maar ook voor die van anderen. Zij maken gemakkelijk contact en worden daarin als plezierig ervaren.

 

Op scheiding van de ouders reageren zij meestal rustig en ze zijn snel te troosten. Zij hebben het basis vertrouwen dat de ouder wel weer terugkomt en durven daarom ook op eigen benen te staan.

 

Zij beschouwen zichzelf als een persoon die de liefde en aandacht van anderen waard is. Zij zien de buitenwereld als welwillend, betrouwbaar en toegankelijk.

 

Als volwassenen maken zij gemakkelijk intiem contact met anderen en hebben ze weinig problemen om een balans te vinden tussen autonomie en verbondenheid. Zij kunnen zich werkelijk verbinden en werkelijk zelfstandig zijn en kunnen hierin vrijuit keuzes maken.

 

Hun relaties worden gekenmerkt door een hoge mate van vertrouwen, verbondenheid en tevredenheid. Ook uit onderzoek blijkt een veilige hechting samen te hangen met het hebben van bevredigende intieme relaties, het hebben van een groot persoonlijk aanpassingsvermogen en het vermogen empatisch te reageren. Deze personen worden vaak als competente leiders gezien (Weinfield e.a., 1999; Shaver en Mikulciner, 2002).

 

Is je kind aan het puberen?

De stijl van opvoeden verandert weer in de pubertijd. Dan verdient je kind grensoverschrijdend gedrag. Het kan nu ervaren wat consequenties zijn van gedrag. Hier hebben ouders vaak problemen mee en blijven op dezelfde wijze hun kind benaderen als toen het kind nog klein was.

 

Pubers verdienen een andere communicatiestijl en opvoedstijl. Pubers zijn van nature erg loyaal naar hun ouders toe. Ervaart de ouder dat niet, dan is er in het voortraject al wat mis gegaan in de opvoeding. Je kunt het gedrag van de puber respectvol benaderen, zodat de puber het zelfrespect en het respect voor anderen kan gaan leren. Hoe je dat doet, leer je in de training.  

Video bibliotheek

Hieronder vind je een overzicht van  interessante video's.

Een veilige hechting zorgt voor een hoge zelfwaardering

zelfwaardering4

Drie verschillende gehechtheidsfasen vereisen een andere opvoedingsstijl

Over gehechtheid kun je inmiddels veel leren. Cruciaal is, dat het kind bepaald wat een veilige en onveilige gehechtheid voor hem of haar zelf is. Een baby voelt aan of het zich veilig kan ontwikkelen of niet. Een peuter ervaart de reactie op zijn eigen ontwikkeling of het veilig is of niet. De puber ervaart in de communicatie tussen ouder en kind of het veilig is of juist uitdagend om anti alles te zijn. 

 

Als ouder krijg je te maken met drie verschillende opvoedstijlen. Het enige wat je ervoor nodig hebt is inzicht in de ontwikkeling en bewust worden van je eigen reactie op de ontdekkingstocht van je kind.

 

 

emotieregulering

Heeft je kind erge last van emoties, angsten of vervelende gevoelens?

Heeft je kind last van driftbuien, woede uitbarstingen, explosief gedrag dan heeft de reactie van het kind altijd voor het kind een geldige reden. Ga niet in discussie met kind over wat jij ervan vindt, maar laat eerst de lading zich reguleren naar een niveau om te kunnen praten. Herken de oorzaak van de uitbarsting en pas je eigen houding aan. Ga niet straffend te werk, want dan geef je het kind het voorbeeld om nog meer lading op te bouwen. Je zult zien, dat de lading steeds heftiger wordt naarmate jij als ouder harder en straffender wordt. 
 
Heeft je kind last van faalangst dan kan je kind ook last hebben van een perfectionistische houding jegens zichzelf. Als je als ouder voortdurend aanmoedigt zal het kind steeds faalangstiger worden. Temper het perfectionisme en je kind kiest zelf voor wat de grens is.
 
Heeft je kind erg veel last van pesterijen, dan wordt het stress niveau in het lichaam steeds heftiger. Leer je kind om te gaan met pesterijen. Emoties reguleren kun je leren als ouder. 

 

zelfwaardering7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De natuurlijke ontwikkeling van zelfwaardering

Zelfvertrouwen

Gedurende de peuterperiode ontwikkelt zich ons zelfvertrouwen. Aan de hand van de dingen die wij ondernemen en de ervaringen over deze handelingen. Deze periode loopt door tot een jaar of zes. Als kleuter gaat het kind de uitdaging met zichzelf en omgeving aan, om te ontdekken waar de uiteindelijke grenzen liggen van eigen handelen en die van de directe omgeving (ouders, kinderopvang, etc). Als het proces goed doorlopen is, heeft je kind, als het naar de basisschool gaat, voldoende zelfvertrouwen opgedaan en is het klaar om de betekenis van woorden te leren begrijpen. Dit is ook de rede waarom straffen totaal geen nut heeft tot een jaar of zes. Het kind leert er alleen angst uit te halen en ontwikkelt juist geen zelfvertrouwen.

 

Faalaangst doet ook zijn intrede, als het kind het nooit genoeg vindt wat het presteert. Enerzijds komt dat door het karakter, anderzijds is reactie vanuit de omgeving ook bepalend voor de vorming van perfectionisme. 

 

zelfwaardering1

Zelfrespect

Als 9 jarige krijg je het best moeilijk. Want de socialiseringsfase begint en daar kunnen kinderen gestresst van raken. je hebt ineens te maken met "anderen". Overal dien je rekening mee te houden. In deze fase ontstaat het please gedrag, last hebben van pestgedrag, emotionele buien (snelle irritaties, boosheid, angst). Ook staat deze fase bekend als het ontwikkelen van een fobie. Er kan dus veel mis gaan in de pre pubertijd. De vertrouwde omgeving (ouders) kunnen ineens vijandig worden als de wijze van aandachtgeven en communiceren niet veranderd. Je duikt dan als beschadigd de pubertijd in. Het respect is het belangrijkste thema om te leren. Respect leer je, omdat je omgeving jou het bijbrengt wat respect is.

 

Uiteraard moet je het zelf ondervinden en ga je vele grenzen overschrijden om respect zelf te kunnen ervaren. Pas daarna kun je opbrengen respectvol naar anderen toe te zijn. Gelukkig zijn je vrienden vaak de enige wezens op aarde die je begrijpen. Ouders doen er dus goed aan in deze fase de ondersteuning en communicatie totaal anders uit te voeren, dan zij gewend waren. 

De belangrijkste componenten van zelfwaardering zijn het vertrouwen en het respect

aanbod school voor zelfwaardering voor ouders/opvoeders

Trainingen

Training Preventief Voor zwangeren, jonge ouders

 

Training Correctie voor 

ouders/opvoeders met kinderen ouder dan 1 jaar

Advies

voor advies tijdens de opvoeding zijn er meerdere mogelijkheden.

Ondersteuning

voor ondersteuning tijdens de opvoeding zijn er meerdere mogelijkheden.

Boeken

Interessante literatuur voor ouders/opvoeders

Hulp voor ouders zowel op locatie als online

  

Contact
Vul onderstaande velden in en wij nemen z.s.m. contact met je op.
Ik wil meer weten over *
Naam
E-mailadres *
Bericht
Verzend formulier

Zelfwaardering artikelen

13 September 2018
22 Augustus 2018

Contactgegevens

Schoolvoorzelfwaardering.nl
Van der Straatenplein 2a
3271 SH Mijnsheerenland
Zuid Holland
Telefoon: 06 10266 452
E-mail: info@schoolvoorzelfwaardering.nl
youtube-zelfwaadering linkedIn-School-voor-Zelfwaardering facebook-zelfwaardering
Webdesign webhosting