Voorkomen is beter dan genezen!

Training Zelfwaardering Preventief 

Stel je als toekomstige ouder of ouder van een baby jezelf de volgende vragen:

 1

hoe wil jij je kind gaan ondersteunen in het ontwikkelen van zelfvertrouwen en zelfrespect?

 2

op welke wijze wil jij het gedrag van je kind gaan beantwoorden (bekrachtigen)?

 3

wanneer kun jij het beste je kind observeren?

 4

wat versta jij als ouder onder een veilige gehechtheid

Waarom Preventief?

zelfwaardering2

Voorkomen is beter dan genezen geldt ook bij gedragsvorming van je kind.

Je baby slaat miljarden gegevens op gedurende de eerste 2 jaar in het leven. Daarna is het weer een veelvoud (triljarden) aan opslag in het brein van je kind. Het lange termijn geheugen (cortex) slaat na circa 9 maanden de herinneringen op welke het kind krijgt voorgeschoteld. De cortex vult zich aan de hand van herhalingen van herinneringen en op deze wijze ontstaat het gedrag.

 

Samen met een intensief gebruikmaken van de spiegelneuronen in ons brein vormt de baby zich tijdens de dreumestijd zijn eigen identiteit. In de peutertijd ontstaat het besef van woordgebruik en uitdrukkingen. Gedurende deze periode is het kind enorm vatbaar voor zijn omgeving. Het maakt voor het kind niet uit, waar het de meeste tijd verblijft. Het zal zich helemaal aanpassen aan die omgeving.

 

 

Als een kind ongewenst gedrag gaat vertonen is het de kunst uit te zoeken waarop het gedrag v an het kind reageert. Welke bekrachtiging vanuit zijn of haar omgeving is verantwoordelijk voor het gedrag?

 

Vandaar de kreet: voorkomen is beter dan genezen. Want het herstellen van gedrag wordt steeds moeilijker naarmate het kind ouder wordt. voorkomen kun je niet alles, maar als je inzicht hebt in hoe gedrag ontstaat en ontwikkelt, kun je correcties uitvoeren en als je als ouder/opvoeder zelf verandert, verandert het kind mee.  

 

De natuurlijke ontwikkeling van zelfwaardering

Zelfvertrouwen

Gedurende de peuterperiode ontwikkelt zich ons zelfvertrouwen. Aan de hand van de dingen die wij ondernemen en de ervaringen over deze handelingen. Deze periode loopt door tot een jaar of zes. Als kleuter gaat het kind de uitdaging met zichzelf en omgeving aan, om te ontdekken waar de uiteindelijke grenzen liggen van eigen handelen en die van de directe omgeving (ouders, kinderopvang, etc). Als het proces goed doorlopen is, heeft je kind, als het naar de basisschool gaat, voldoende zelfvertrouwen opgedaan en is het klaar om de betekenis van woorden te leren begrijpen. Dit is ook de rede waarom straffen totaal geen nut heeft tot een jaar of zes. Het kind leert er alleen angst uit te halen en ontwikkelt juist geen zelfvertrouwen.

 

Faalaangst doet ook zijn intrede, als het kind het nooit genoeg vindt wat het presteert. Enerzijds komt dat door het karakter, anderzijds is reactie vanuit de omgeving ook bepalend voor de vorming van perfectionisme. 

 

zelfwaardering1

Zelfrespect

Als 9 jarige krijg je het best moeilijk. Want de socialiseringsfase begint en daar kunnen kinderen gestresst van raken. je hebt ineens te maken met "anderen". Overal dien je rekening mee te houden. In deze fase ontstaat het please gedrag, last hebben van pestgedrag, emotionele buien (snelle irritaties, boosheid, angst). Ook staat deze fase bekend als het ontwikkelen van een fobie. Er kan dus veel mis gaan in de pre pubertijd. De vertrouwde omgeving (ouders) kunnen ineens vijandig worden als de wijze van aandachtgeven en communiceren niet veranderd. Je duikt dan als beschadigd de pubertijd in. Het respect is het belangrijkste thema om te leren. Respect leer je, omdat je omgeving jou het bijbrengt wat respect is.

 

Uiteraard moet je het zelf ondervinden en ga je vele grenzen overschrijden om respect zelf te kunnen ervaren. Pas daarna kun je opbrengen respectvol naar anderen toe te zijn. Gelukkig zijn je vrienden vaak de enige wezens op aarde die je begrijpen. Ouders doen er dus goed aan in deze fase de ondersteuning en communicatie totaal anders uit te voeren, dan zij gewend waren. 

De belangrijkste componenten van zelfwaardering zijn het vertrouwen en het respect

Trainingen Zelfwaardering Ouders

Training Preventief

(collectief - minimaal 4 personen, maximaal 10)

  • Wie ben jij als ouder? (Hoe kijk jij uit naar het ouderschap?) 

  • Inzicht over de hechtingsfilosofie (verschillende periodes van onthechten en hechten)

  • Inzicht over de ontwikkeling van je kind

  • Inzicht over de ontwikkeling van zelfwaardering

  • Je leert observeren

  • Je leert luisteren zonder oordeel

  • De waarde van Transactionele Analyse en het geven van positieve strokes

  • Vormen van bekrachtigingen

  • ouders leren op zichzelf te reflecteren (context, focussing)  

 

 

 

 

 Duur: 4 dagdelen van elk 3 uur
(ochtend, middag of avond)

 

 

Training Correctie

(individuele training of collectief)

  • Wie ben jij als ouder?  
  • Inzicht over de hechtingsfilosofie (verschillende periodes van onthechten en hechten)
  • Inzicht over de ontwikkeling van je kind
  • Inzicht over de ontwikkeling van zelfwaardering 
  • Leren observeren
  • Leren luisteren zonder oordeling
  • Leren emoties te reguleren
  • Analyseren en begrijpen van gedrag van je kind
  • Analyseren van vormen van bekrachtigingen die je als ouder hanteert
  • Veranderen van de bestaande overdrachtmethoden naar je kinderen
  • Maak je eigen behandelplan gericht op de overdracht naar je kinderen toe
  • ouders leren op zichzelf te reflecteren (context, focussing)  

 

 Duur: 6 dagdelen van elk 3 uur
(ochtend, middag of avond)

 

  

interessante boeken

 

 

Contact
Vul onderstaande velden in en wij nemen z.s.m. contact met je op.
Ik wil meer weten over *
Naam
E-mailadres *
Bericht
Verzenden

Zelfwaardering artikelen

Contactgegevens

Schoolvoorzelfwaardering.nl
Van der Straatenplein 2b
3271 SH Mijnsheerenland
Zuid Holland
Telefoon: 06 10266 452
E-mail: info@schoolvoorzelfwaardering.nl
youtube-zelfwaadering linkedIn-School-voor-Zelfwaardering facebook-zelfwaardering
Webdesign webhosting