Home > >

Training voor ouders over het opvoeden

Een hoge zelfwaardering komt niet vanzelf tot stand. De opvoeding staat centraal in de ontwikkeling van onze zelfwaardering. De meeste ouders weten niet echt hoe het zich ontwikkelt, vandaar deze interessante training. Je kunt je kind ondersteunen in de ontwikkeling van een hoge zelfwaardering en je zult zien, dat je kind als volwasssene een sterke persoonlijkheid heeft met een blijvende hoge zelfwaardering

 

dreumes

Als baby krijg je alle aandacht. Meestal krijg je wel wat je nodig hebt aan verzorging en veiligheid.

 

De ontwikkeling van je zelfwaardering valt pas echt op als je als dreumes de wereld gaat ontdekken.  

 

Je hoopt alleen, dat je ouders jou die kans geven zelf te gaan ontdekken. Stel dat je 8 maanden oud bent, begint te kruipen en ziet iedereen steeds de trap op lopen. Jij wil dat ook. je gaat op onderzoek uit en klimt iedere trede naar boven. Iedere actie die je onmderneemt om de trap te beklimmen levert je vertrouwen op. Het enige wat je ouders hebben te doen is je aan te moedigen en een meter achter je aan te lopen. als je mocht vallen, dan is er je moeder of je vader die je opvangt en weer opnieuw neerzet op je ontdekkingsreis. Wedden dat het je lukt om zonder vallen boven te komen? Want je voelt al goed aan wat je kunt en nog niet kunt. 

 

Op deze wijze groeit je zelfvertrouwen. Kijk maar naar je voldane gezichtje als je boven bent. Datzelfde gevoel krijg je bij vele activiteiten die je nu gaat ondernemen en welke in je peuter tijd het doel van de dag is. 

Je ouders zullen merken, dat je goed zelf naar boven kunt komen en iets later gewoon weer naar beneden. Alleen als je het traplopen als gewoon gaat beschouwen moeten de ouders extra alert zijn voor je gestunt op de trap. 

 

Training voor ouders

 

kleuter

In de peuter en kleutertijd maak jij de meeste verbindingen in je brein. Je gedrag ointstaat en je maakt een keuze van verzet. Verzet tegen al die aanpassingen die je hebt te maken, opgelegd door je ouders. 

 

Een peuter onderzoekt alles, begrijpt nog niet veel en leert van de dingen die het onderneemt. Die ondernemingen bepaald het kind vaak zelf of wordt geholpen doordat de omgeving iets aanbied. Wat een feest het knopje van de TV, aan - uit, het kastdeurtje open en dicht, torens bouwen en noem maar op. De peuter leeft in het hier en nu, en houdt zich niet bezig met het verleden en toekomst. alle ervaringen levert het kind zelfvertrouwen op, mits het zich vrij mag ontwikkelen. Ouders dienen alleen voor veiligheid te zorgen, als ze gaan stunten. In de praktijk corrigeren ouders hun keer meer dan goed is. Ga maar na hoe vaak je het woordje: je moet dit, niet doen, je moet dat gebruikt. Zonde van zijn of haar ontwikkeling, maar wel nodig. Het kind gaat zich aanpassen en doet het op een voor het kind veilige wijze. Of het wordt een rebel, of trekt zich terug of gaat leren vermijden. allemaal uit angst voortgekomen en doet afbreuk aan ons zelfvertrouwen. Heerlijk je kind zegt overal nee tegen. Luister ernaar en kijk of je het kind kunt motiveren te verklaren waar het mee zit en ideaal om te ervaren wat het kind wil. Ga nu consequent grenzen aangeven van de huisregels bijvoorbeeld. Wedden dat je als ouder het geduld niet hebt of door hebt wat je kind verteld?

 

Ouders doen er goed aan na te denken voordat ze reageren. Dat betekent, dat ze hebben te leren observeren. Wedden dat 80% van de ouders hier geen snars van begrijpt? Het leuke van de kleutertijd is, dat je kind gaat experimenteren hoe ver het kan gaan. Wees consequent en duidelijk naar je kind. Straffen heeft absoluut nog geen zin, dus vermijd het straffen, maar beloon het goede gedrag. Gedrag is nu ontwikkeld en gaat zijn vruchten afwerpen hoe jij als ouder bent omgegaan met je kind. Het verzet zit er in gebakken. Het hoort bij het leven. De basisschool vanaf groep 3 zorgt ervoor dat kinderen dingen gaan begrijpen. Ze kunnen zelfs al goed mentaliseren, nadenken over hun eigen gedrag en dat van de ander. Nu wordt het tijd om processsen te automatiseren en cognitief te ontwikkelen. 

 

Training voor ouders

 

Vanaf de leeftijd 9 jaar gaan kinderen beginnen aan hun pre pubertijd. Eigen willetje neemt grotere vormen aan. Sociaal hebben ze nu pas te leren omgaan met anderen. Wie is de ander en wat wil ik met de ander bereiken of hoe pas ik mij het beste aan. Als je kind ongewenst gedrag laat zien of zich dom voelt, faalangst heeft, vaak boos is, heeft het allemaal te maken met de begin periode vanaf 2 tot een jaar of 6. 

 

domkind

 

 

puberPubers horen grenzen op te zoeken, net zoals in de peutertijd. alleen is het nu tijd, dat ze leren wat respect betekent. Vergeet niet, dat je als ouder eerst respect verdiend moet hebben alvorens je kind begrijpt wat het is. Je kunt je kind niet dwingen respect te hebben, als je kind het niet begrijpt of ziet. Ze leren dat nu tot hun 16e jaar. Vergeet niet, dat het brein van je kind bezig is de prefrontale cortex te ontwikkelen. Plannen, consequenties begrijpen en structuur leren ze in hun pubertijd te ontwikkelen. Op hun zestiende jaar beginnen ze pas te realiseren wat gedrag doet en kunnen ze de stap maken naar verantwoording nemen over eigen gedrag. 

 

Voor ouders is het schakelen naar een nieuwe communicatiestijl. als je doorgaat met de dominante ouder uit te hangen krijg je het zwaar te verduren, want dat is de aanleiding om het anti gedrag te ontwikkelen en voordat je het weet raak je ze
kwijt. Verslavende middelen gebruik komt naar boven drijven als hun leven miserable is, als zij zich niet verder op veilige wijze kunnen en mogen ontwikkelen. Ze moeten wel over grenzen gaan, dus ouders pas je aan. Wil je weten hoe? Volg de training. 

 

 

Training voor ouders

 

jonge vrouwPas na hun zestiende leeftijd kun je jongeren aanpsreken op hun gedrag en hen verantwoordelijk stellen voor de consequenties van hun gedrag. Als je alle fasen van ontwikkeling veilig doorlopen hebt, komt de ontwikkeing van een hoge zelfwaardering helemaal tot zijn recht. 

 

In de peutertijd leert het kind zich zelf te vertrouwen en anderen te vertrouwen, ontstaat het verzet als zij zich moeten aanpassen. De geboorte is de eerste gehechtheidsfase, de peutertijd de tweede en de pubertijd de derde. alle fasen verdienen een geheel andere opvoedstijl.

 

Het respect leren ze door de voorbeelden van respect dat ze uit hun omgeving krijgen gedruende de pubertijd. De afhankelijkheid die ze hebben is gezond en ze weten zelf keuzes te maken voor zichzelf. Ze durven zich kwetsbaar op te stellen en integer handelen vinden ze zelf ook een kracht. 

 

Is er ergens een kink in de kabel gekomen in de opvoeding, dan ervaart het kind afwijzing. Afwijzing is de meest voorkomende psychologische storing in ons brein, welke helaas vaak levenslang krijgt. Je hebt dan te overleven in plaats van te leven. 

 

Vervelende gevoelens bij je kind komen vaak voort uit een lage zelfwaardering!

Is je kind erg faalangstig?

Dan lijdt het vaak aan een overdosis van perfectionisme en verlaagt het, zijn of haar zelfvertrouwen.

Wordt je kind gepest? 

Als je kind zichzelf niet kan verdedigen, is er weinig zelfvertrouwen en knaagt het aan de ontwikkeling van het respect.

Is je kind vaak boos?

Dan worstelt het zich met zichzelf het meest. Je kind heeft ondersteuning nodig, in ieder geval eerst leren veilig de emotie te ontladen. 

Is je kind vaak angstig?

Dan kan het kind uit zichzelf geen veiligheid ervaren. Het kind zit voortdurend in een overlevingsontwikkeling.

Ouders beinvloeden onbewust de zelfwaardering van hun kind

Als opvoeder maak jij het grote verschil bij een gezonde ontwikkeling van zelfwaardering!

 

Stuur je kind niet in therapie:

Wees zelf de coach voor je kind!

 

Je kind sturen naar een hulpverlener is het paard achter de kar spannen. Wel makkelijk alleen niet oplossend, want de interactie tussen ouder en kind is bepalend. Jij als ouder kan zelf bijdragen je kind een positiever zelfbeeld mee te geven. Als je maar weet hoe. Uit onze jarenlange ervaring op het gebied van zelfwaardering hebben wij speciale trainingen voor ouders ontwikkeld.

 

Hoge Zelfwaardering staat voor Geluk!

aanbod school voor zelfwaardering voor ouders/opvoeders

Trainingen

Training Preventief Voor zwangeren, jonge ouders

 

Training Correctie voor 

ouders/opvoeders met kinderen ouder dan 1 jaar

Advies

voor advies tijdens de opvoeding zijn er meerdere mogelijkheden.

Ondersteuning

voor ondersteuning tijdens de opvoeding zijn er meerdere mogelijkheden.

Boeken

Interessante literatuur voor ouders/opvoeders

Hulp voor ouders zowel op locatie als online

Trainingen Zelfwaardering Ouders

Training Preventief

(collectief - minimaal 6 personen, maximaal 10)

  • Wie ben jij als ouder? (Hoe kijk jij uit naar het ouderschap?) 

  • Inzicht over de hechtingsfilosofie (verschillende periodes van onthechten en hechten)

  • Inzicht over de ontwikkeling van je kind

  • Inzicht over de ontwikkeling van zelfwaardering

  • Je leert observeren

  • Je leert luisteren zonder oordeel

  • De waarde van Transactionele Analyse en het geven van positieve strokes

  • Vormen van bekrachtigingen

  • ouders leren op zichzelf te reflecteren (context, focussing)  

 

 

 

 

 Duur: 4 dagdelen van elk 3 uur
(ochtend, middag of avond)

 

 

Training Correctie

(individuele training of collectief)

  • Wie ben jij als ouder?  
  • Inzicht over de hechtingsfilosofie (verschillende periodes van onthechten en hechten)
  • Inzicht over de ontwikkeling van je kind
  • Inzicht over de ontwikkeling van zelfwaardering 
  • Leren observeren
  • Leren luisteren zonder oordeling
  • Leren emoties te reguleren
  • Analyseren en begrijpen van gedrag van je kind
  • Analyseren van vormen van bekrachtigingen die je als ouder hanteert
  • Veranderen van de bestaande overdrachtmethoden naar je kinderen
  • Maak je eigen behandelplan gericht op de overdracht naar je kinderen toe
  • ouders leren op zichzelf te reflecteren (context, focussing)  

 

 Duur: 8 dagdelen van elk 3 uur
(ochtend, middag of avond)

 

  

Contact
Vul onderstaande velden in en wij nemen z.s.m. contact met je op.
Ik wil meer weten over *
Naam
E-mailadres *
Bericht
Verzend formulier

Reacties van onze cursisten

 

Ruud van Lent wind er geen doekjes om en hij stelt gerichte vragen.

Dit doet hij met veel passie en enthiousasme, elke sessie is een leermoment.  Door het schrijven van een verslag na elke sessie beleef je de sessie opnieuw en leer je nog meer. 
Daarnaast onthoudt Ruud ook echt wat je zegt en weet dit handig in te zetten gedurende het traject.  Ruud bedankt!  Niels 
 

Hele fijne gesprekken op een gelijkwaardige manier.

Ruud heeft mij hulp geboden in een periode waarin ik heel erg depressief was, ten einde raad, besluiteloos, geen zelfvertrouwen meer had, het leven niet meer zag zitten.

Hij was op dat eerste moment mijn laatste strohalm zo voelde dat.

Waar GGZ-instellingen niet of nauwelijks reageerden zei Ruud : “Kan je autorijden?” zo ja “Spring in de auto en kom naar me toe ik heb nu een uurtje vrij”. Na dit eerste gesprek voelde ik mij al veel opgeluchter en positiever.

Ik voelde me na elk gesprek positiever worden. Hij begrijpt wat je zegt en hij luistert echt naar je. Hij probeert je ook op de kast te zetten. Hij neemt geen blad voor zijn mond, het kan maar duidelijk zijn.

Ik heb de maandagmiddagen als heel fijn ervaren. Ik zou hem zeker aan anderen aanbevelen.

Jacqueline d R. (54)

 

   
Lees meer ervaringen

Artikelen over Zelfwaardering

Regelmatig publiceren we artikelen over zelfwaardering waar je direct mee aan de slag kunt.

25 Januari 2018
Optimisme
09 Januari 2018
Ik raak gefrustreerd
11 December 2017
Respectloos
24 November 2017
Druk in je hoofd
17 Oktober 2017
mentaliseren

Zelfwaardering artikelen

25 Januari 2018
09 Januari 2018

Contactgegevens

Schoolvoorzelfwaardering.nl
Van der Straatenplein 2a
3271 SH Mijnsheerenland
Zuid Holland
Telefoon: 06 10266 452
E-mail: info@schoolvoorzelfwaardering.nl
youtube-zelfwaadering linkedIn-School-voor-Zelfwaardering facebook-zelfwaardering
Webdesign webhosting