Tips om te ont-stressen op je werk

Wandelend vergaderen en meer effectieve anti stress-tips

Minder stress op de werkvloer verhoogt de zorgvuldigheid en motivatie van het personeel. Ook voorkomt het verzuim. Om gemakkelijk op de werkvloer te ont-stressen heb ik effectieve tips die u meteen op de werkvloer kunt toepassen. Lees verder.

 

Een uitlaatklep is goed voor het personeel. Denk aan activiteiten zoals: lichamelijke beweging, praten of een gezonde fysieke inspanning.

 

Als therapeut kan ik dat wetenschappelijk verklaren. Belangrijk is namelijk dat de HPA-as* in het lichaam goed in balans blijft. Nou hoor ik u denken: wat is dat precies?

Samengevat gaat het erom dat een gedeelte van het brein de bijnieren goed aanstuurt. Concreet dat de hypothalamus goed samenwerkt met de hypofyse en dat in balans met de bijnieren. Die laatste geven namelijk stress-hormonen af.

 

Een beetje stress verhoogt de productiviteit. Maar wanneer de bijnieren overbelast zijn, is er te veel stress. Dan is het risico op lange termijn: oververmoeidheid, onzorgvuldigheid, depressie of burn-out.

Om de HPA-as in balans te houden, is het belangrijk om snel adrenaline af te voeren.

 

Tip 1) Wandelend vergaderen (bij voorkeur in de buitenlucht)

Zo’n fysieke inspanning verlaagt het stress-hormoon cortisol. Daarom is regelmatige beweging goed. Leent uw bedrijf zich niet voor een fitnessruimte, of is er geen tijd voor ambitieuze sportprojecten?

Dan vermindert u al gemakkelijk stress door uw vergaderingen wandelend te plannen in de buitenlucht. Extra voordeel is dat de buitenlucht rustgevend werkt, omdat wij buiten meer op onze woorden letten.

 

Tip 2) Daag het personeel uit om kleine successen te vieren

Het kan heel fijn werken om aan het eind van de werkdag uw  medewerker te laten vertellen wat hij die dag heeft gepresteerd.

In de sociale wetenschap noemen wij dit ook wel reflectie. Reflectie betekent bewust zijn van kleine successen die op een dag zijn bereikt. Maar ook waarin je je kan verbeteren. Het voordeel van dit reflecteren is een beter bewustzijn van de eerste vooruitgang. Men staart zich niet blind op een abstract doel op lange termijn. Dat geeft een positieve mindset om opgeruimd naar huis te gaan. 

 

Tip 3) Nodig uw personeel uit om te gaan golven, hardlopen of boksen

Even wat ontspanning door inspanning maakt dat de mind leeg raakt. Zie deze verhouding als een balans in de HPA-as.

Het brengt ook variatie in de werksfeer en zorgt voor toenadering. Dus nodig uw personeel eens uit voor een gezamenlijke sport-clinic.

 

Tip 4) Geef het goede voorbeeld met goede voeding

Onthoud ook dat voeding erg belangrijk is voor de aanmaak van stresshormonen in het lichaam. Heeft u daar als werkgever ook invloed op? Er zijn wel grote bedrijven die het goede voorbeeld geven. Zo mag het personeel van Interpolis lunchen in prachtige tuinen. Hier doen ze zich te goed aan verschillende verantwoorde hapjes en drankjes of gezonde pastasalades met veel eiwitten en noten.

Interpolis bereikt zo bij de medewerker een brein dat kansen ziet. Een geest dat niet bang is van bedreigingen. Ik hoor graag van u in de comments hoe u het beste uit uw ontspannen medewerker haalt. Vragen staat uiteraard vrij in het reactiegedeelte.

 

Voetnoot:

  • Voor theoretische onderbouwing ‘Van Big Bang tot Burn-out’ – prof. Witte Hoogendijk en Wilma de Rek

Zelfwaardering artikelen

17 November 2018
13 September 2018

Contactgegevens

Schoolvoorzelfwaardering.nl
Van der Straatenplein 2a
3271 SH Mijnsheerenland
Zuid Holland
Telefoon: 06 10266 452
E-mail: info@schoolvoorzelfwaardering.nl
youtube-zelfwaadering linkedIn-School-voor-Zelfwaardering facebook-zelfwaardering
Webdesign webhosting